Brev:
Mad og søvn - vil kun flaske
24. januar 2011
Alder:
5 mdr.
Mad og søvn - vil kun flaske
Kære Helen.
Jeg skriver til dig om to emner, da de for mig hænger sammen - mad og søvn.
Vores fantastiske datter er en lille glad pige, som er super aktiv. Hun er lige ved at kravle, vendte sig fra mave til ryg, da hun var 7 uger og 2 dage. Ved sit 5 mdr tjek vejede hun 6590g og var 67 cm, så hun er super fin (3kg og 49 cm da hun blev født).
Mit problem er, at siden hun var 2 mdr har hun kun villet har flaske, så jeg ammer ud 6 gange om dagen, fordi jeg ønsker, hun skal have min mælk. Dette betyder jo også jeg kan se, hvor meget hun spiser og jeg er nervøs for, hun ikke altid får nok. Desuden har hun længe næsten sovet igennem, kun forstyrret af en enkelt gang mad mellem 2 og 4.
Nu er hun begyndt at spise, når jeg putter hende ml 19-20. Nogle gange kl 21, igen kl 23-24, så kl 2 og 4 og jeg kan dårligt få noget i hende i løbet af dagen? Hun har fået grød siden hun var 4 mdr. I starten bestemt ikke en succes. I den sidste uges tid går det meget bedre. Risgrød og hirsegrød er det hun vil spise. hun får ½ dl om morgenen omkring kl 7, hvor hun ikke gider mælk. 1 dl hvis muligt efter 2.lur, og 1 dl hvis muligt omkring kl 16.30-17.00.
Hvor meget mælk bør en pige af hendes størrelse drikke nu hvor hun får grød? Hun får selvfølgelig kogt vand til grøden og jeg putter modermælk i grøden (beauvais) for at være sikker på hun får nok energi. De sidste to dage har hun være vildt træt, og har sovet 4½ time om dagen igår. Normalt sover hun 10-12 timer om natten og 2-3 timer om dagen.
Hvordan får jeg hende til at spise mere om dagen? Bør jeg være bekymret eller er det bare en periode hvor hun udvikler sig meget... måske bliver hun træt af al den prøven på at kravle?
Bedste hilsner
den bekymrede førstegangsmor :-)